The Dutch Star Con Forum forum index
RegistreerZoekenFAQGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen
Meer aandacht voor kostuumwedstrijd?

Plaats reactie    The Dutch Star Con Forum forum index » Kostuumwedstrijd Vorige onderwerp
Volgende onderwerp
Meer aandacht voor kostuumwedstrijd?
Auteur Bericht
Stoney3K
Dalek

Bericht Meer aandacht voor kostuumwedstrijd? Reageer met quote
De afgelopen DSC's heb ik gemerkt dat de kostuumwedstrijd niet echt bepaald door iedereen al te serieus genomen werd. Wat je zag is bijvoorbeeld dat de deelneem(st)ers het 'vaste clubje' waren die serieus werk verricht hebben (oa Ronald/Dennis, Nathalie/Tommy, ik, Ghostbusters guys) en een aantal nieuwkomers die het leuk vonden om op een podium te stappen. Maar veel spanning was er uiteindelijk niet, en de beoordeling door de jury was niet iets waar iedereen blij mee was.

Wat scheelt er nou aan? Je hebt goed kans dat veel DSC-bezoekers iets hebben dat de kostuumwedstrijd iets voor 'erbij' geworden is wat leuk is voor mensen die in pakjes willen lopen maar niet voor de doorsnee Nederlandse film/strip/anime/horror-fan die gewoon komt om wat materiaal te shoppen. Voor de cosplayers is dat ook allerminst leuk, omdat die dan in een zaaltje met een handjevol mensen het podium op stappen.

Er zijn genoeg fans die wel graag verkleed willen op sommige momenten maar niet het podium op willen, omdat ze bang zijn voor reacties van publiek of omdat ze hun kostuum nog niet de moeite waard vinden om in de officiële wedstrijd mee te doen. 'hall costumes', zoals we die van bijvoorbeeld een Worldcon kennen, zijn er niet op DSC (bij een hall costume sessie kun je met je kostuum op de foto maar je hebt verder geen verplichtingen), hoewel dat wel een wat laagdrempeliger optie zou zijn om wat meer cosplayers op DSC te krijgen. Vooral nu anime een meer populairder rol gaat spelen t.o.v. SF.

Verder vind ik wel dat er goed naar beoordeling gekeken moet worden. Regel één vind ik zelf: Gekochte kostuums zijn NOT DONE. Er is geen probleem met een kostuum zelf in elkaar zetten van bestaande onderdelen, maar niet eventjes eBay op stappen en een compleet op maat gemaakt pakje kopen. Het mag er dan wel mooi uitzien, maar winnen kun je er niet mee. Laat iedere cosplayer maar eens over zijn/haar kostuum vertellen.
Een Star Wars-kostuum moet niet winnen omdat er toevallig een Star Wars-gast in de jury zit, en meerdere keren op een DSC winnen met hetzelfde kostuum moet ook niet kunnen. Bij een 'best dramatic presentation' is het kostuum ondergeschikt aan de act, bij een 'best costume' is het omgekeerd. Een 'best overall performance' is een balans tussen beide. Laat de cosplayers eventueel van te voren aangeven voor welke van deze competities ze meedoen, en laat ze een foto meegeven van hun 'voorbeeld' character. Zo kan er een stuk objectiever beoordeeld worden. Veel cosplayers gaat het niet om prijzen winnen, maar wel om de waardering die ze ervoor krijgen, zelfs als ze voor een 'honorable mention' naar voren geroepen worden. De moeite die je in je kostuum/act gestopt hebt en het applaus na afloop is vaak al waardering genoeg!

Twee losse kostuumwedstrijden (zaterdag én zondag) lijken mij trouwens ook een redelijk goed plan. Niet iedereen kan op zaterdag, niet iedereen kan op zondag, en er zijn genoeg mensen die voor zowel zaterdag als zondag een apart kostuum meegenomen hebben.

Dutch Time Travellers Association - http://www.gallifrey.nl
Zo Dec 09, 2007 8:34 pm Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
DSC_Leonie
Site Admin

Bericht Reageer met quote
Het plan de afgelopen starcon was inderdaad om ook op de zondag een wedstrijd te houden maar door gebrek aan deelnemers is die alsnog afgelast.
Do Jan 10, 2008 5:24 pm Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sweet Release
Hobbit

hm, tja ik weet niet hoe dat met anderen zit, maar ik wou eerst zeg maar zelf een csi achtig iets in elkaar knutselen van een oude bodywarmer enzo... maar toen dacht ik ook... ik wil met Dirk en Dwight op de foto... en dan wil ik gewoon mezelf zijn. en misschien dat meer mensen zoiets hebben van nou we komen voor die sterren die we willen ontmoeten en ja. leuk zo'n kostuum wedstrijd... maar dat is nou eenmaal niet de reden dat veel mensen komen... al helemaal de laatste keer niet... dat zag je ook bij de hal van handtekeningen... de horror acteurs zaten een beetje voor zich uit te staren, de star wars mensen wisten ook niet zo goed wat te doen. nou Mira en Renee waren wel beetje popie... maar keken vooral naar de ruggen van de mensen die in de Dirk, Dwight, Billy rij stonden... en voor de kostuum wedstrijd zal er dan vast ook weinig interesse geweest zijn. meeste mensen komen om hun idool te ontmoeten, niet iemand verkleed als hun idool. begrijp me niet verkeerd, ik vind die kostuum wedstrijd harstikke leuk, en groot respect voor de deelnemers... maar denk dat er nou eenmaal weinig interesse is in een kostuum wedstrijd als je met je idool kan gaan zitten kletsen... dus, tjah, ik weet niet of er echt wel iets aan te doen is om mensen er meer geinterreseerd voor te maken.

Zo Jan 13, 2008 2:25 pm Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stoney3K
Dalek

Sweet Release schreef:
hm, tja ik weet niet hoe dat met anderen zit, maar ik wou eerst zeg maar zelf een csi achtig iets in elkaar knutselen van een oude bodywarmer enzo... maar toen dacht ik ook... ik wil met Dirk en Dwight op de foto... en dan wil ik gewoon mezelf zijn. en misschien dat meer mensen zoiets hebben van nou we komen voor die sterren die we willen ontmoeten en ja. leuk zo'n kostuum wedstrijd... maar dat is nou eenmaal niet de reden dat veel mensen komen... al helemaal de laatste keer niet... dat zag je ook bij de hal van handtekeningen... de horror acteurs zaten een beetje voor zich uit te staren, de star wars mensen wisten ook niet zo goed wat te doen. nou Mira en Renee waren wel beetje popie... maar keken vooral naar de ruggen van de mensen die in de Dirk, Dwight, Billy rij stonden... en voor de kostuum wedstrijd zal er dan vast ook weinig interesse geweest zijn. meeste mensen komen om hun idool te ontmoeten, niet iemand verkleed als hun idool. begrijp me niet verkeerd, ik vind die kostuum wedstrijd harstikke leuk, en groot respect voor de deelnemers... maar denk dat er nou eenmaal weinig interesse is in een kostuum wedstrijd als je met je idool kan gaan zitten kletsen... dus, tjah, ik weet niet of er echt wel iets aan te doen is om mensen er meer geinterreseerd voor te maken.

Ik denk dat één van de punten hierin is dat er voor het A-Team ook enorm veel reclame gemaakt is, en ze altijd enorme publiekstrekkers zijn als ze in Nederland zijn. Andere acteurs staan dan (jammer genoeg) altijd in hun schaduw. En met de massa die voor het A-Team komt druk je de SF-, Fantasy- en animé-fans een beetje weg, en dat zijn toch altijd wel de mensen die op kostuumwedstrijden acte de présence geven. Hou er ook nog eens rekening mee dat Utopia de afgelopen tijd een plek was waar SF-fans altijd goed terecht konden, en er zullen waarschijnlijk nu wel Nederlandse fans zijn die ook naar DSC gaan kijken als een alternatief.

Ik verwacht niet zo zeer dat het aantal deelnemers van de kostuumwedstrijd omhoog moet of omhoog zal gaan in de toekomst. Dat hoeft in principe ook niet, maar waar ik wel heel erg voor wil pleiten is dat mensen die veel tijd en moeite in hun kostuums gestoken hebben niet in het niet vallen tegen mensen die gewoon enorm veel GELD in hun kostuums hebben zitten en alleen maar meedoen om te winnen. Dan neem je de waardering voor de moeite die in een bepaald kostuum genomen is weg. Bv. met de eerste DSC was het zo dat er geen twijfel over mogelijk was dat het German 501st Legion zou winnen met hun horde aan Stormtroopers, wat nog eens versterkt werd omdat er een Star Wars-acteur in de jury zat.

We moeten een beetje af van het beoordelen van kostuums (én acts!) op hun 'oooh' en 'aaah' gehalte, wat vaak uitdraait op mensen die met grote kostuums of grote groepen het podium op gaan er met de prijs vandoor gaan. Wat deelnemers met veel aandacht voor detail achterop laat.

Di Jan 15, 2008 1:03 pm Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Nemesis
Sunnydale student

Om eerlijk te zijn....

Dat verkleden vind ik iets voor carnaval. Mij zal je nooit in een pakje zien lopen. (aangezien ik ook niet aan carnaval doe)...

Ik heb een poos gekeken bij die verkleedpartij waar ze moesten opdraven voor het podium. Ik ben het er wel mee eens dat een act het het verkleden zelf gescheiden moet houden zoals stoney zegt. Want er liep een darth vader met een kale nek rond afgelopen jaar, ik vind zoiets dan ook niet kunnen. Als jij je verkleed, moet je het goed doen, en niet halfbakken. En als je dat doet door een pak te kopen, ja boeiuh.. niet iedereen is goed in handenarbeid. Daarnaast elke pak is gemaakt.

Verder als sommige mensen een act doen, moet het wel ergens op lijken en niet een beetje met je lightsaber of je pistooltje slingeren. Zet desnoods iets op met je mede-verkleed-mensen..

Mensen komen inderdaad niet voor die verkleedpartij, ik al helemaal niet. Ik kwam eigenlijk voor Rene Auberjonois en Dwight Schultz. Dat die Hobbit en Dirk Benedict er ook waren, was leuk meegenomen. Wat betreft die horror ventjes, waarschijnlijk één of andere c-rol in de film, want ik had nog nooit van ze gehoord. Wat betreft de twee star wars acteurs, die speelden zo'n kleine rol, dat is niet interessant. Mira was wel goed gekozen, viel alleen buiten mijn wishlist Smile

Dus ja, ik denk dat een groot deel afkomt op het soort mensen dat er komt. Door Dirk & Dwight heb je misschien wat extra aandacht getrokken, maar dat kan met meerdere acteurs, als je maar niet van die mensen hebt, die een c-rol hebben ofzo. Daar komt geen kip op af.

Vr Feb 01, 2008 9:24 am Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
Stoney3K
Dalek

Ik denk dat één ding toch voorop staat op het moment: DSC biedt, voor de prijs, weinig entertainment-waarde. Een weekendkaart kost 30 euro, en dat is de helft van een weekendticket van een conventie als Utopia, maar je krijgt er in verhouding erg weinig voor. Om te winkelen tussen merchandise-stands en ook nog eens extra te betalen voor een handtekening/foto met een acteur, ga ik geen 30 euro betalen. Als ik merchandise wil hebben ga ik wel naar de winkel of naar een plek zoals de Verzamelaarsjaarbeurs.

Punt is, óf de entreeprijzen moeten drastisch omlaag (Collectormania model: Gratis entree, krabbels kosten geld) óf er moet meer geprogrammeerd worden voor het geld dat je krijgt. Als ik 30 euro uitgeef voor een weekendticket verwacht ik meer dan een paar gasten die zich verdwaasd aan hun tafel zitten te vervelen (zie René en Mira afgelopen DSC) en een horde mensen die voor de zoveelste keer een krabbel van het A-Team komt halen. Dat soort dingen zijn leuk als het laagdrempelig is, niet als ik cash moet neerleggen bij de entree én nog eens bij de gast zelf.

Programma-onderdelen zoals Q&A's zijn leuk, maar dan moet je de zaal VOL hebben. En dat is een compleet package: De MC's moeten de zaal een beetje bezig houden, de DJ moet de zaal van de goeie muziek voorzien tussendoor (en niet te hard!) en er moet een reden zijn om in die zaal te blijven zitten. Dat is er op de huidige DSC niet zo erg: Ook omdat het doelpubliek zo breed is pak je de ene Q&A wel mee, maar de andere waarschijnlijk niet omdat het je fandom totaal niet is. En in de wandelgangen is weinig te doen, behalve met fans netwerken (waar je uiteraard geen 30 euro voor hoeft te betalen).

Eén van de dingen wat de weekendtickets van Utopia zo leuk maakte was het uitgebreide programma 's avonds. Van de kostuumwedstrijd tot een aantal acts van de gasten en de disco op de zaterdagavond: Dat maakte Utopia in Nederland uniek, en daardoor bleven mensen ook komen. Nu is zoiets in de Druiventros waarschijnlijk niet echt mogelijk, maar het geld dat ik bij DSC voor een "Dinner with the Stars" neerleg (en uiteindelijk geen gast aan tafel krijg) vind ik dan ook niet de moeite waard voor een zaterdagavond.

Ik wil niet de organisatie van DSC gaan bashen, maar ik heb wel al regelmatig suggesties hier neergezet waar ze zeker iets mee kunnen. Ik wil er zeker tijd in steken, maar ik krijg van alle kanten nul op het rekest als ik hulp aanbied, met de melding "dat regelen we zelf wel."

Di Feb 05, 2008 2:30 pm Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Nemesis
Sunnydale student

Ik snap die 30 euro wel...

locatie, sterrren en een heleboel andere kosten. Vergeet die niet. Tuurlijk krijg je er nog niet ontzettend veel voor terug, maar ik denk dat je afgelopen jaar wel hebt gezien dat, dat niet zo'n probleem is.

Als je zelf zoveel ideeën hebt etc, start zelf dan zo'n beurs Smile

Wo Feb 06, 2008 7:12 am Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
Stoney3K
Dalek

Nemesis schreef:
Als je zelf zoveel ideeën hebt etc, start zelf dan zo'n beurs Smile

Misschien omdat ik daar de middelen niet voor heb? Ik wil er best tijd in steken om DSC te helpen waar ik kan, maar zelf zoiets starten gaat toch geen kans hebben. Ik heb geen zin in een tweede Screenheroes.

Wo Feb 06, 2008 11:08 pm Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Nemesis
Sunnydale student

Zo moeilijk kan het toch niet wezen....

Do Feb 07, 2008 5:31 pm Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
Stoney3K
Dalek

Nemesis schreef:
Zo moeilijk kan het toch niet wezen....

Ik heb niet gezegd dat het moeilijk is. Maar het punt is ook nog eens dat er in Nederland weinig draagvlak is onder de SF&F-fans, en daar nog eens bij komt dat onder invloed van grote organisaties (Showmasters, Creation) gasten alleen maar duurder worden. En er dus, vooral voor kleine of beginnende conventies, veel meer moeite gedaan moet worden om genoeg geld in de pot te krijgen om de financiering rond te krijgen. Dat betekent dus óf een gigantische publiekstrekker à la Richard Dean Anderson of Patrick Stewart (ergo: niet haalbaar) óf verhoging van de entreeprijzen cq. foto- en handtekeningprijzen.

Helaas zijn we in Nederland voor de laatste maatregel een tikje te nuchter, als je bekijkt dat er mensen op de toegangsprijs van Utopia (58 euro weekendticket) al het commentaar geven dat het te duur is. Het enige publiek dat dat tot op zekere hoogte niet heeft zijn de échte fans, die je op bijna elke conventie in Europa in dezelfde samenstelling tegenkomt (en het gros van het VIP/weekendclubje uitmaakt), dat soort mensen zijn wel bereid om meer geld neer te leggen voor een conventie, maar die conventie moet dan op alle fronten wel de moeite waard zijn.

Probleem is, een nieuw initiatief in NL starten gaat waarschijnlijk in de huidige markt niet lukken. Dan kun je dus kiezen voor een 'conventie' zonder gasten (zeg maar, een algemene SF-fandag), maar de vraag is voorlopig hoeveel mensen daar interesse in zullen hebben, of je kunt naar de bestaande initatieven kijken, waarvan DSC nog steeds één van de hoofdspelers blijft. DSC heeft een redelijk breed publiek t.o.v. bijvoorbeeld Star Trek- of Stargate-conventies, maar dat neemt niet weg dat er geen plaats zou zijn om er dingen bij te doen. Voor een goed gevuld entertainment-weekend ben ik meer dan bereid om 149 euro neer te leggen voor een VIP-ticket!

Vr Feb 08, 2008 2:17 am Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Nemesis
Sunnydale student

Ik snap dat tijd een factor is, maar als je goede research doet en goede reclame maakt dan kan je gemakkelijk een SF-beurs, of zelfs alleen een star trek beurs houden, maar dan moet je ook zorgen dat het bereikbaar is voor belgen, duitsers en fransen. Dan is het makkelijk. Kijk maar naar Fedcon... kost wat, maar ook mateloos populair!

Vr Feb 08, 2008 8:34 am Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
Stoney3K
Dalek

Goed, Back 2 topic, een paar remarks (als deelnemer) op de kostuumwedstrijd:

Het was onderling weer erg leuk, en de deelname was toch nog verbazend goed. Naast het vaste clubje ook een drietal gelegenheids-deelnemers die allemaal wel leuke bijdragen hadden.

Wat misschien voor de volgende keer wel een tip is: De jury zat nu aan de achterkant van het podium. Als je dan als speler een sketch of act wil gaan doen, dan moet je ófwel met de rug naar de jury toe acteren (omdat je doorgaans naar het publiek toe speelt) óf naar de jury toe acteren met als gevolg dat je met je rug naar het publiek staat. IMO speel je toch voor je publiek, dus wat een idee zou zijn is om de jury de volgende keer op de voorste rij te laten plaatsnemen, of de tafel met de juryleden aan een van de zijden van het podium (ongeveer ter hoogte van de speakers) te zetten, zodat ze ons op de juiste manier kunnen zien om een oordeel te kunnen vellen. Niet dat mijn kont zo zeer het probleem is, maar het wordt een beetje oninteressant als dat het enige is wat er te zien valt. Wink

Tip voor de spelers misschien: Als je een kostuum uit een bepaalde film/serie doet, is het leuk om een CD'tje te branden met het thema of openingstune erop. Animé-conventies doen zelfs sketches met complete soundtracks en (voorgeregisseerde) dialogen. Ik weet niet of het op de conventie zelf altijd mogelijk zal zijn om het CD'tje af te draaien, maar nooit geschoten is immers altijd mis.

Waar ik me overigens wel aan frustreer is mensen die met rechtstreeks van eBay gekochte kostuums meedoen, en dan ook nog eens winnen. Zo maken de mensen die er moeite in steken geen kans, en krijg je een spelletje van "de dikste portemonnee wint". Bepaalde kostuumstukken of props kopen vind ik geen probleem, maar iemand die iets rechtstreeks van de plank gekocht heeft krijgt van mij nooit genoeg punten om te winnen. Dat is ook zeker een vraag die door de jury gesteld hoort te worden: Heb je dit kostuum gekocht of zelf gemaakt?

Zo Mei 18, 2008 7:38 pm Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Flykie
Vulcan

Is het niet een leuk idee, om met voldoende deelneming de wedstrijd wel of niet door te laten gaan?
Dat de deelnemers zich dan zegmaar aan moeten melden bij de organisatie.
De jury heeft dan ook een des te moeilijkere keuze om de winnaar te bepalen Very Happy

A-Team fan ??
Register on http://www.ateamfans.nl Very Happy

I love it when a plan comes together!!!!
Ma Mei 19, 2008 9:27 am Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Stoney3K
Dalek

Flykie schreef:
Is het niet een leuk idee, om met voldoende deelneming de wedstrijd wel of niet door te laten gaan?
Dat de deelnemers zich dan zegmaar aan moeten melden bij de organisatie.
De jury heeft dan ook een des te moeilijkere keuze om de winnaar te bepalen Very Happy

Euh... dat wordt al gedaan. Je moet je altijd van te voren inschrijven, het leek er dit keer ook even op dat de wedstrijd niet door zou gaan. Maar er worden IMO te weinig vragen gesteld over het kostuum zelf, soms wordt er wel wat aan/over je karakter gevraagd maar dat is het ook. Wil je dat doen, prima, maar maak dan wel een "Best Dramatic Presentation" (beste toneelspel) award erbij.

Ma Mei 19, 2008 9:43 am Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Flykie
Vulcan

Als er te weinig vragen worden gesteld, kan je dan niet een aparte topic maken hier op het forum met daarbij de eisen aan het kostuum.

Misschien is het goed als een team dit gaat beheren.
Dit om te voorkomen dat de organisator plat wordt gebombardeerd (ik noem het maar even zo Razz)
met mailtjes over die kostuumwedstrijd Wink

A-Team fan ??
Register on http://www.ateamfans.nl Very Happy

I love it when a plan comes together!!!!
Ma Mei 19, 2008 9:56 am Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:    
Plaats reactie    The Dutch Star Con Forum forum index » Kostuumwedstrijd Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: